Energiatehokkuus, laatu ja maailmanluokan muotoilu
Zehnder Group perustettiin vuonna 1895. Tänään yritys valmistaa tuotteita lämmitykseen, jäähdytykseen, ilmanvaihtoon sekä teolliseen ilmanpuhdistukseen. Energiatehokkuuden ohella yhtiön tuotekehitystä ohjaa tyylikäs muotoilu.
Tämän sveitsiläisen perheyrityksen nimi ei ehkä ole vielä kaikille tuttu Pohjoismaissa, mutta monet sen tuotemerkit ovat tunnettuja kansainvälisillä markkinoilla, osa on saavuttanut jopa ikonisen aseman. Zehnder Group kehittää ja valmistaa tuotteitaan 14 omassa tehtaassaan ja myy niitä yli 70 maassa. Enervent Zehnder tuli osaksi konsernia kuusi vuotta sitten. Yhteistä kaikille Zehnder Groupin yhtiöille ovat laadukkaat ja edistykselliset tuotteet. Sitä kuvaa myös tunnusslogan ”Always the best climate”.
Andrei Leventcov on työskennellyt Enervent Zehnderin vientimyynnissä yli 10 vuotta ja hän on tällä hetkellä Zehnderin kansainvälisen myyntitiimin jäsen.
– Enervent Zehnder on pohjoisen ilmaston ilmanvaihtoratkaisujen asiantuntija. Zehnder Groupissa on kuitenkin neljä eri tuotelinjaa, joista ilmanvaihto on vain yksi.
Miellyttävän ilmanvaihdon lisäksi Group tarjoaa design lämmittimiä, kattoasenteisia lämmitys- ja jäähdytysratkaisuja sekä teollisia ilmanpuhdistusjärjestelmiä.
– Myös muut Zehnder-tuotteet ovat saamassa jalansijaa pohjoismaisilla markkinoilla, Leventcov sanoo.
Kolme erityistä vahvuutta
Kysyimme Andrei Leventcovilta, mikä erottaa Zehnderin tuotteet muista markkinoilla olevista.
– Sanoisin, että ydinvahvuuksia on kolme. Ensinnäkin Zehnder investoi voimakkaasti tutkimukseen ja kehitykseen. Yhtiön tuotekehitystä ohjaa energiatehokkuus, mutta sen lisäksi Zehnder on kutsunut maailmanluokan suunnittelijat auttamaan prosessissa. Tuloksena on premium-tuotteita, jotka sopivat vaativampaankin makuun ja kiinteistöihin, joissa sisustussuunnittelulla on keskeinen rooli päätöksenteossa. Kolmas vahvuus on laadunvalvonta ja siihen liittyvät prosessit, jotka ovat poikkeuksellisia.
Leventcovin mukaan konserni on ylpeä siitä, että kaikki tuotteet toimivat moitteettomasti, kun ne lähtevät tehtaalta. Yhteiset Zehnder-standardit koskevat kaikkia tehtaita riippumatta siitä, missä maassa ne sijaitsevat.
Voiko lämmitin olla taideteos?
Andrei Leventcov huomauttaa, että kulttuurieroilla on vaikutusta siihen, mitkä tuotteet ovat suosittuja ja miksi.
– Meillä on Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa kylpyhuoneissa usein lattialämmitys, joten pyyhekuivaimet eivät ole tarpeen. Ne ovat kuitenkin erittäin suosittuja monissa muissa Euroopan maissa. Kylpyhuoneessa pyyhepatteri tuo lisämukavuutta ja voi samalla toimia design-elementtinä.
Hän huomauttaa, että sama koskee lämpöpattereita yleensä. Pohjoismaissa patterit ovat usein melko yksinkertaisia ja enimmäkseen valkoisia. Toisin sanoen ne ovat käytännöllisiä, mutta eivät erityisen koristeellisia.
– Todennäköisesti tunnetuin Zehnder-tuote on 1930-luvulla kehitetty ikoninen putkimallinen design lämmitin Charleston. Se on markkinajohtaja ja sitä on saatavana eri kokoisina ja väreissä. Esimerkiksi Zehnderin Arteplano-lämmittimet ovat vastaavasti kuin ainutlaatuisia taideteoksia.
– Kun eri tuotteisiin tutustuu, alkaa niitä huomata kaikkialla. Esimerkiksi Charleston-lämmittimiä löytyy hiljattain remontoidulta Helsinki-Vantaan lentoasemalta.
Oletko kiinnostunut oppimaan lisää Zehnderin tuotteista? Voit ottaa yhteyttä Andrei Leventcoviin osoitteessa andrei.leventcov@zehndergroup.com.
11.9.2024